Język polski inaczej

Mackbeth 594317. lutego b.r. klasy pierwsze radzionkowskiego liceum miały okazję spędzić przyjemny dzień poza szkołą, wybierając się wspólnie do Bytomskiego Centrum Kultury na spektakl „Makbet”, czyli adaptację znanego dzieła Williama Shakespeare'a. Przedstawienie było dla nas nie tylko profesjonalnym zobrazowaniem lektury, z którą przyjdzie nam się niedługo zmierzyć, ale również przyjemnym doświadczeniem i wypoczynkiem od rutynowych piątków za szkolnymi ławkami.

 

Spektakl rozpoczął się o godzinie 9:30, a my - pomimo niesprzyjającej pogody -znaleźliśmy się na miejscu punktualnie i niecierpliwi pokazu rozsiedliśmy się w sali teatralnej Bytomskiego Centrum Kultury. Sztukę wystawiała trupa Cracovia, która ambitnie wcieliła się w swoje role i zapewniła nam satysfakcjonujące przeżycia. Spektakl traktował o historii średniowiecznej Szkocji, gdzie główni bohaterowie zostają poddani wpływom najróżniejszych zdarzeń, w znaczący sposób odbijających się na ich moralności, o której sile zaświadczy ich zachowanie w obliczu problematyki utworu.

Wielu z nas zapewne zgodzi się z tym, że klimat i stylistyka literatury średniowiecza często nie przemawia do większości, wydaje się być nużąca i nijaka, dlatego właśnie tak ważną dla nas rolę odegrało owe przedstawienie. Nienaganność i kunsztowny poziom spektaklu bez wątpienia wywarły niemałe wrażenie nawet na wyjątkowo opornym widzu. Ogromną przyjemnością było przyglądanie się imponującym efektom ciężkiej pracy i fachowym szczegółom, takim jak ciekawa sceneria i wyjątkowa dekoratywność strojów, dopracowanych przez opiekunów spektaklu. Z trudnością można było dopatrzeć się najmniejszego niedociągnięcia na tle widocznej solidności i zapału, jakich byliśmy świadkami. Całość przedstawienia stworzyła więc kształtną i intrygującą formę, a jej przystępność pozwoliła nam zdobyć świeże doświadczenie piękna sztuki, którego często nie potrafimy uchwycić na co dzień.

Następnie wybraliśmy się do Muzeum Górnośląskiego, gdzie zaczerpnęliśmy wiedzy na temat rycerstwa średniowiecza. Przyjrzeliśmy się wówczas dokładnie cechom, kulturze i etyce obowiązującej w codzienności każdego rycerza. Przybliżono nam pojęcie etosu rycerskiego oraz wytłumaczono wiele istotnych faktów z owego okresu. Dzięki temu nasze przygotowanie do najbliższych zajęć języka polskiego było większe, a sam jego proces o wiele bardziej obszerny w wszelkie dostępne w muzeum informacje, ciekawostki i przedmioty dokładnie ilustrujące temat.

Wróciliśmy więc z wycieczki zaopatrzeni nie tylko w urozmaiconą wiedzę, ale również  po raz kolejny upewnieni w fakcie, że zdobywanie nowych informacji może być dosyć atrakcyjne i godne powtórzenia.

Zuzanna Michalik, 1a

Mackbeth 5943 001

Mackbeth 6013